Pages

Wednesday, October 24, 2012

KEMAHIRAN MEMBACA



Standard Kandungan :
  •  2.2 - Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
  • 2.3 - Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
  • 2.4 - Membaca dan memahami maklumat yanng tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul.
  • 2.5 - Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
  • 2.6 - Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca.

Standard Pembelajaran :


  • 2.2.1 - Membaca dan memahami perkataan dalam ayat tunggal yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
  • 2.2.2 - Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
  • 2.2.3 - Membaca dan memahami ayat majmuk daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
  • 2.3.1 - Membaca kuat ayat penyata dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul dan berjeda.
  • 2.3.2 - Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
  • 2.4.1 - Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingna dalam bahan multimedia dengan tepat.
  • 2.4.2 - Membaca dan memahami maklumat daripada bahan multimedia untuk menyatakan maklumat mengikut urutan yang betul.
  • 2.4.3 - Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada bahan multimedia yang sesuai.
  • 2.5.1 - Membaca dan memahami bahan grafik yang mempunyai perkataan dengan betul.
  • 2.5.2 - Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan bahan grafik dengan betul.
  • 2.5.3 - Membaca, memahami dan menaakul bahan bukan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik serta ayat dengan betul.
  • 2.6.1 - Membaca pelbagai bahan kreatif yanng sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran bacaan.
  • 2.6.2 - Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan berbentuk didik hibur untuk menambahkan ilmu dan kosa kata.

 
     
 
 
 

1 comment:

  1. Assalamualaikum...sebagai seorang pendidik anda telah merancang pengajaran dengan tersusun dan terancang. Anda telah berjaya melaksanakan tugas untuk memastikan murid mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Tahniah dan teruskan usaha anda.

    ReplyDelete