Pages

Wednesday, October 24, 2012

KEMAHIRAN MENULIS

Standard Kandungan :

  • 3.2 - Menulis secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
  • 3.3 - Membina dan menulis perkataan, frasa, dan ayat dengan betul.
  • 3.4 - Menulis imlak dengan tepat.
  • 3.5 - Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
  • 3.6 - Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun.
  • 3.7 - Menghasilkan penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul.
  • 3.8 - Mengedit dan memurnikan hasil penulisan.

Standard Pembelajaran :
  •  3.2.4 - Menulis pelbagai perkataan dan frasa yanng mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
  • 3.2.5 - Menulis ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas.
  • 3.2.6 - Menulis ayat majmuk dengan betul dan kemas.
  • 3.2.7 - Menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai.
  • 3.3.1 - Membina dan menulis perkataan dan frasa dengan cara yang betul dan kemas.
  • 3.3.2 - Membina dan menulis ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengna betul.
  • 3.3.3 - Membina dan menulis jawapan dalam bentuk ayat mudah dengan betul berdasarkan soalan.
  • 3.3.4 - Membina dan mennulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan bahan grafik dengan betul.
  • 3.4.1 - Menulis imlak perkataan yang mengandungi kata ganda dengan tepat.
  • 3.4.2 - Menulis imlak frasa dan ayat yang mengandungi kata ganda dengan ejaan dan tanda baca dengan tepat.
  • 3.5.1 - Mencatat maklumat penting dengan betul daripada pelbagai sumber.
  • 3.5.2 - Mencatat maklumat penting yang betul untuk menghubungjaitkan fakta daripada pelbagai sumber.
  • 3.6.1 - Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat dengan menegaskan kesantunan berbahasa secara berpandu.
  • 3.6.2 - Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk puisi dengan menegaskan kesantunan berbahasa secara berpandu.
  • 3.7.1 - Menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara separa terkawal dengan betul.
  • 3.7.2 - Menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa terkawal dengan betul.
  • 3.8.1 - Mengedit perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
  • 3.8.2 - Mengedit dan memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
 
 
 

1 comment:

  1. Assalamualaikum cikgu..
    Teruskan usaha murni cikgu sebagai pendidik yang cemerlang.

    ReplyDelete